Projekt "My Digital Life"
"Moje Życie w Świecie Cyfrowym"

opis projektu:

Projekt „Moje Życie w Świecie Cyfrowym” (My Digital Life) – dwuletni projekt edukacyjny w ramach programu Erasmus+ realizowany w latach 2020-2022.

We wrześniu 2020 roku nasza szkoła rozpoczęła realizację projektu zatytułowanego “Moje życie w świecie cyfrowym” (My Digital Life). Jest to projekt dwuletni obejmujący współpracą szkołę z Polski oraz Niemiec. Jego głównym celem jest wymiana doświadczeń pomiędzy szkołami oraz propagowanie korzyści płynących z wykorzystania z Internetu w życiu codziennym, krytycznego podejścia do wyszukiwanych treści, jak również do poszerzania wiedzy z zakresu nowoczesnych technologii oraz nowinek technologicznych.

Nasz projekt skupia się na działaniach medialno-edukacyjnych, które pozwolą uczestnikom wypracować własne stanowisko odnośnie mechanizmów systemu medialnego stanowiącego podstawę świata cyfrowego, a także wykorzystać różnorodne możliwości Internetu i postrzegać go jako narzędzie do wyrażania siebie. 

W naszym projekcie dużą rolę odgrywają działania artystyczne, dzięki którym uczniowie mogą przedstawić  aspekty świata cyfrowego, np.: “Mój self image w świecie cyfrowym” czy “Mowa nienawiści w mediach społecznościowych”.

REALIZACJA 1:

W drugim semestrze roku szkolnego 2020/21 uczniowie klas 6 i 7, pod opieką pani Joanny Adamczyk, wykonali prace plastyczne w formie puzzli, mające na celu przedstawienie naszego życia w świecie cyfrowym. Puzzle uczniów obu szkół utworzą wielkoformatowe dzieło artystyczne, które zostanie zaprezentowane podczas wystawy poświęconej naszemu projektowi w Eberbach, Niemcy. 

Poniżej przykładowe prace uczniów:

REALIZACJA 2:

W roku szkolnym 2020/2021, klasy czwarte wykonały prace artystyczne o tematyce: :”Mój self image w świecie cyfrowym”. Prace te to autoportrety naszych uczniów oraz wyrażenia ich uczuć związanych z przebywaniem w świecie cyfrowym.

 Oto kilka przykładów:

erasmus6

ERASMUSDAYS 2021

15 października 2021 r. już po raz trzeci obchodziliśmy w naszej szkole Dni Programu Erasmus +.
Wydarzenie rozpoczęło się prezentacją na temat rozwoju nowych technologii w XXI wieku. Uczennice klasy 8d opowiadały o początkach ery samochodów, komputerów, telefonów komórkowych oraz Internetu. Poruszono również temat współczesnych problemów społecznych związanych z nadużywanie Social Media. W ostatniej części prezentacji przedstawiono nowinki oraz wynalazki technologiczne jak , na przykład, samoczyszczące się krzesło, aplikacje matematyczne czy drukarka organów 3D.
Po zakończeniu części teoretycznej uczniowie zostali podzieleni na dwie grupy tematyczne: literacką i plastyczną. Uczniowie z grupy literackiej pisali opowiadania na temat nowych technologii oraz ich wykorzystania w życiu codziennym, natomiast osoby z grupy plastycznej miały za zadanie zaprojektować koszulki, których tematem przewodnim było ukazanie naszej przyszłości w świecie cyfrowym. Nasi uczniowie wykazali się dużą kreatywnością a efekty ich pracy można zobaczyć poniżej:

Wizyta w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie

Dzięki programowi Erasmus+ uczniowie mają możliwość kształtowania oraz doskonalenia języków, poznawania świata, innych ludzi oraz samego siebie. Dzięki kontaktom międzynarodowym uczniowie integrują się ze sobą, co nie rzadko, prowadzi do długotrwałych przyjaźni.
Nasi uczniowie, którzy postanowili dołączyć do Erasmusowej rodziny w środę dnia 13.04.2022 r. odwiedzili naszą stolicę.
Warszawa to piękne i wielkie miasto z bogatym zapleczem historycznym, ale my zmierzamy do Centrum Nauki Kopernika, aby odwiedzić wystawę ,,Przyszłość jest dziś’’. Może myślicie jak zrobić wystawę o czymś, co dopiero będzie? Albo - właśnie zaczyna być? Centrum Nauki Kopernik podjęło to zadanie. Wystawa ,,Przyszłość jest dziś” pomaga zrozumieć wyzwania współczesnego świata i różne aspekty jego współistnienia ze światem cyfrowym. Ukazuje różne rozwiązania technologii i zachęca do spojrzenia na nie w sposób krytyczny. Zwraca także uwagę na relacje międzyludzkie, pielęgnowanie ponadczasowych wartości, a także rozbudza w nas ciekawość i motywuje do poznawania zasad działania naszego świata na wielu różnych poziomach.

W środę 13 kwietnia 2022 roku, uczniowie naszej szkoły zaangażowani w realizację międzynarodowego projektu „Moje Życie w Świecie Cyfrowym” mieli okazję odwiedzić wystawę pod tytułem „Przyszłość jest dziś: Cyfrowy mózg”.  Uczennica klasy 8A – Julia Bieniek oraz uczennica klasy 8D – Aleksandra Świder napisały dla Was poniższy artykuł, dzięki któremu będziecie mogli przeżyć ten dzień razem z nami.

Wystawa koncentruje się na bliskiej przyszłości, której doświadczy większość z nas. Goście Centrum Nauki Kopernik   na własne oczy mogą zobaczyć koniec XXI wieku. Wystawa była ukazana w trzech częściach, trzech różnych odsłonach, pod trzema hasztagami.

Pierwszy z nich to #cyfrowy mózg, pod tym hasztagiem znajdziemy odpowiedzi na pytania: Jak ,,myśli” sztuczna inteligencja? Czy można jej zaufać? Skąd czerpie natchnienie komputerowy artysta? Ta część została podzielona na 4 strefy tematyczne: #podstawy AI, #relacje, #twórczość, #zaufanie.

Mercedes-Benz F 015 Samochód autonomiczny. Oto zapowiedź, jak będzie wyglądać w przyszłości pojazd z najwyższego segmentu. Pojazd ten może jeździć bez kierowcy a zainstalowane w nim komputery umożliwiają komunikację samochodu z otoczeniem, dzięki czemu samochód sam kieruje a pasażerowie mogą się relaksować.

Druga część to #Misja: Ziemia. Oglądając eksponaty od razu na w naszej głowie pojawia się myśl: jak będzie wyglądać przyszła Ziemia? Czy wciąż pozostanie tą samą planetą? Jakie mamy szanse na dalsze komputerowe życie? A jakie szanse maja następne pokolenia? Druga cześć wystawy koncentruje się na wyobrażeniach o przyszłym świecie jako naszym miejscu do życia. Porusza kwestie takie jak postępująca degradacja środowiska naturalnego, globalne ocieplenie, miasta przyszłości lub kolonizacja przestrzeni kosmicznej.

Trzecią, ostatnią część stanowi #Człowiek 2.0. Jak będzie wyglądać medycyna przyszłości? Ile jesteśmy w stanie poświecić dla dobrej kondycji? A ile będziemy musieli? Ostatnia część wystawy związana jest z medycyną przyszłości, projektowaniem człowieka i cyborgizacją. Skłania do zastanowienia się nad granicami troski o zdrowie i jakość życia.

BABYCLON (robotyczne niemowlę). Przed sobą widzisz humanoidalne niemowlę. Jest płci żeńskiej, waży 3kg i mierzy 52 centymetrów. Ruchy robota imitują oddychanie i ssanie. Zasilany jest akumulatorem.

Oprócz wizyty w Centrum Nauki Kopernik zobaczyliśmy wiele urokliwych miejsc Warszawy, takich jak Pałac Kultury, nadwiślański deptak i Warszawską Syrenkę. Ponadto mieliśmy okazję przespacerować się po warszawskich ulicach i podziwiać wiele nowoczesnych budynków.

Po dniu pełnym wrażeń i zdobyciu nowej wiedzy powróciliśmy do naszych domów. Wiedza, którą nabyliśmy jest niezwykle cenna. Dzięki takim wystawom możemy dowiedzieć się więcej o świecie i znaleźć odpowiedzi na nurtujące nas pytania. My widzieliśmy taką przyszłość, a jaką widzisz?

Projekt “European media coaches in action”
„Europejscy Trenerzy e-Bezpieczeństwa w Akcji”

 W latach 2018-2020, w ramach programu Erasmus+, Szkoła Podstawowa nr 46 im. Jana Kiepury w Sosnowcu realizuje projekt pt.:”European media coaches in action” – „Europejscy Trenerzy e-Bezpieczeństwa w Akcji”. Nasza szkoła współpracuje z nauczycielami i uczniami ze szkół z Anglii, Francji, Hiszpanii, Niemczech i Rumunii.

   Głównym celem projektu jest rozwijanie umiejętności przekrojowych w zakresie korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych i różnorodnych mediów społecznościowych. Dzięki zastosowaniu innowacyjnej metody partnerskiego uczenia się (peer-to-peer learning) będziemy wdrażać koncepcję e-bezpieczeństwa oraz świadomą konsumpcji mediów wśród uczniów.

   W pierwszym roku koordynatorzy projektu z poszczególnych szkół odbyli szkolenie w Media Center w Heidelbergu, (Niemcy) dotyczące różnorodnych aspektów aktywności w Internecie. Podczas spotkania powstał program szkoleniowy na temat e-bezpieczeństwa, według którego będą szkoleni uczniowie szkół partnerskich. Po ukończeniu całorocznego szkolenia, uczniowie otrzymają certyfikat potwierdzający ich kompetencje jako trenerów e-bezpieczeństwa.

   Drugi rok trwania projektu to działania wielopoziomowe i wielotorowe. Będzie to rok wzmożonej aktywności. Wyszkoleni uczniowie-trenerzy wraz z nauczycielami będą organizować spotkania, szkolenia i warsztaty dla uczniów, nauczycieli i rodziców, nie tylko w szkole macierzystej lecz także dla innych szkół i społeczności lokalnej.

   W naszej szkole przeprowadzono rozmowy kwalifikacyjne z zainteresowanymi uczniami. Wyłoniono dwunastoosobową grupę przyszłych trenerów e-bezpieczeństwa, z którą odbywają są regularnie spotkania. Warsztaty i szkolenia z zakresu bezpieczeństwa w sieci prowadzone są z wykorzystaniem najnowszych metod edukacyjnych oraz technologii tele-informatycznych. 

Przykładowe tematy, które są poruszane podczas warsztatów to m.in.:
• Zasady bezpiecznego użytkowania smartfonów i tabletów
• Ustawienia prywatności na urządzeniach, aplikacjach, kontach Google
• Ochrona danych/prywatność danych
• Bezpieczeństwo w sieci
• Media społecznościowe
• Mobbing i cyberprzemoc
• Fake News i manipulacja
Naszej szkole przyznano dofinansowanie w kwocie 20 971 Euro. Dzięki pozyskanym funduszom uczniowie będą mieli okazje uczestniczyć w wymianach międzynarodowych w Hiszpanii oraz we Francji. Zakupiono również tablety (iPady), które wykorzystywane są podczas realizacji zadań projektowych. Uczniowie uczą się wykorzystywać najnowsze technologie w celach edukacyjnych oraz przy poszerzaniu i rozwijaniu swoich zainteresowań. 

Monika Maślanka-Kowalczyk, Marta Galewska

Europejscy Trenerzy e-Bezpieczeństwa w SP 46 w Sosnowcu

We wrześniu 2018 r. Szkoła Podstawowa nr 46 w Sosnowcu rozpoczęła dwuletnią współpracę z nauczycielami i uczniami z Anglii, Francji, Hiszpanii, Niemiec oraz Rumunii w zakresie wdrażania programów szkoleniowych dotyczących bezpieczeństwa w sieci.
Głównym celem projektu jest rozwijanie umiejętności w zakresie bezpiecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również korzystania z mediów społecznościowych.

W październiku bieżącego roku koordynatorzy projektu uczestniczyli w europejskim szkoleniu w Heidelberg w Niemczech, podczas którego zdobywali wiedzę i doświadczenie z zakresu bezpiecznego wykorzystywania Internetu oraz nowoczesnych technologii popularnych wśród młodzieży.

W pierwszym roku trwania projektu wybrana grupa uczniów zostanie wyszkolona na trenerów e-bezpieczeństwa. Koordynatorzy przekażą uczniom wiedzę zdobytą podczas szkolenia w Niemczech, jak również zaangażują specjalistów, którzy będą wspomagać proces szkoleniowy. Uczniowie zakończą szkolenie tygodniowym pobytem w Hiszpanii, gdzie uzyskają Europejski Certyfikat Trenerów e-Bezpieczeństwa.

Drugi rok realizacji projektu obejmie szeroki zakres działań i aktywności wdrażających program e-bezpieczeństwa w sieci. Dzięki zastosowaniu metody partnerskiego uczenia się (peer-to-peer learning) nauczyciele jak i trenerzy e-bezpieczeństwa będą chcieli dotrzeć do jak największej grupy uczniów, którzy poprzez wzajemną edukację wdrożą koncepcję e-bezpieczeństwa i świadomego wykorzystania mediów społecznościowych wśród rówieśników oraz społeczności lokalnej.

Wyszkoleni uczniowie-trenerzy wraz z nauczycielami będą organizować spotkania, szkolenia i warsztaty dla uczniów, nauczycieli i rodziców, zarówno w szkole macierzystej jak również w innych sosnowieckich szkołach.

Powyższe działania mają na celu wspieranie rozwoju kompetencji społecznych, obywatelskich, umiejętności świadomego korzystania z mediów internetowych i społecznościowych, krytycznego myślenia, a także przeciwdziałać dyskryminacji i przemocy w sieci.

ERASMUSDAYS 2019

W dniach 10-11 października 2019 roku w naszej szkole odbyły się dni programu ERASMUS+. Wydarzenie miało na celu podniesienie świadomości zagrożeń płynących z nadmiernego korzystania z urządzeń mobilnych oraz Internetu.

    W czwartek 10 października, grupa uczniów (Trenerów e-Bezpieczeństwa) wzięła udział w warsztatach i stworzyła prezentacje Power Point na temat bezpiecznego korzystania ze smartfonów. Wyniki ich pracy zostały zaprezentowane uczniom z Rumunii podczas wideokonferencji, która odbyła się tego samego dnia.

   W piątek 11 października 2019 nasi Trenerzy e-Bezpieczeństwa pokazali prezentację „Bądź smart używając smartphona” swoim młodszym kolegom i koleżankom oraz pomogli im stworzyć plakaty promujące zasady bezpiecznego korzystania ze smartphona. Dzieci pracowały w grupach, a ich plakaty  zostały wystawione na szkolnych korytarzach.

 Każda klasa otrzymała również zestawy specjalnych naklejek z numerem telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży zaprojektowanych przez uczniów naszej szkoły.

Nasi uczniowie uczyli się o e-bezpieczeństwie w Hiszpanii

W dniach 23-30 listopada 2019 r. uczniowie i nauczyciele Szkoły Podstawowej nr 46 w Sosnowcu wzięli udział w międzynarodowym spotkaniu w Alicante, w Hiszpanii, którego celem było poszerzenie wiedzy z zakresu bezpieczeństwa w Internecie. Wizyta odbyła się w ramach realizowanego programu Erasmus+, w której uczestniczyło 60 uczniów oraz 13 nauczycieli z 6 krajów europejskich: Anglii, Francji, Hiszpanii, Niemiec, Rumunii oraz Polski.
Szkoła Podstawowa nr 46 od 2018 roku zaangażowana jest w międzynarodowy projekt edukacyjny „Europejscy Trenerzy e-Bezpieczeństwa w Akcji” realizowany w ramach Akcja 2 – współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk, mający na celu zwiększenie świadomości uczniów w obszarze  e-bezpieczeństwa. Zaangażowani uczniowie w wieku 13-14 lat – trenerzy e-bezpieczeństwa po szeregu przebytych szkoleń będą w kolejnych latach systematycznie przekazywać zdobytą wiedzę dalszym pokoleniom młodych użytkowników Internetu.

  Wyjazd do Hiszpanii miał na celu promowanie pozytywnych postaw w sieci, wymianę doświadczeń dotyczących zagrożeń płynących m.in. z niewłaściwego korzystania z serwisów społecznościowych oraz uświadomienie zagrożeń jak również korzyści płynących z odpowiedzialnego wykorzystywania narzędzi internetowych. Realizując założenia projektu, uczniowie pracowali w ośmiu grupach projektowych prowadzonych przez nauczycieli z różnych krajów europejskich.

   Po tygodniu owocnej współpracy, podczas oficjalnej ceremonii, wszyscy uczestnicy zaprezentowali samodzielnie stworzone materiały: plakaty promujące bezpieczeństwo w sieci, nowe logo projektu, ulotkę,  szereg pomocy dydaktycznych dla najmłodszych oraz filmy promujące racjonalne korzystanie z urządzeń mobilnych. Na koniec uczniowie odegrali sztukę teatralną oraz wykonali samodzielnie zaaranżowany utwór muzyczny. Finalny momentem ceremonii  było oficjalne wręczenie certyfikatów uczestnictwa w projekcie.

   Spotkanie w Alicante było niewątpliwie niezapomnianym przeżyciem zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli. Poza zdobytą wiedzą merytoryczną, nawiązano wiele nowych, ciekawych znajomości, a nawet bliskich przyjaźni.

-„Był to najwspanialszy tydzień w moim życiu”, mówi jeden z polskich uczniów biorących udział w wymianie.

-„Dla takich momentów warto żyć”, dodaje kolejna uczestniczka projektu.

   Wyjazd do Hiszpanii jest pierwszym z dwóch spotkań realizowanych w ramach projektu „Europejscy Trenerzy e-Bezpieczeństwo w Akcji”. Kolejne spotkanie odbędzie się we Francji w maju przyszłego roku podczas którego zorganizowane zostanie wydarzenie upowszechniające wypracowane rezultaty oraz promujące postawę bezpiecznego użytkowania Internetu. Zdobyte doświadczenia przyczynią się do dalszej pracy projektowej, a realizowany temat na stałe poszerzy świadomość całej społeczności szkolnej w zakresie bezpieczeństwa w sieci. Spotkanie w Alicante wzbudziło również zainteresowanie jednych z najważniejszych mediów hiszpańskich- gazety El Mundo.- 

Erasmus + projects European media coaches: „sexting”

Erasmus + project European media coaches: „screen time smartphone”

Erasmus + project European media coaches: „a day with my smartphone”

Erasmus + European media coaches project: theater play by students „Technotherapy”