Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka w naszej szkole

„Nie ma dzieci, są ludzie.”

 Janusz Korczak

Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka w naszej szkole

   Każdemu dziecku, niezależnie od koloru skóry, wyznania czy pochodzenia, przysługują takie same prawa – prawa dziecka.

   Najważniejszym dokumentem dotyczącym praw dziecka jest Konwencja o Prawach Dziecka uchwalona w 1989 roku przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych i ratyfikowana przez Polskę w 1991 roku.

   Polska może poszczycić się bogatą tradycją związaną z promowaniem praw dziecka, począwszy od postaci Janusza Korczaka, cenionego na świecie działacza na rzecz godnego traktowania dzieci, po Ludwika Rajchmana, pomysłodawcę stworzenia międzynarodowej organizacji działającej na rzecz dzieci – UNICEF. Polska była również inicjatorem powstania Konwencji o Prawach Dziecka, gdyż przedłożyła Komisji Praw Człowieka ONZ jej pierwszy projekt.

   O tym, jak ważne są w naszym kraju prawa dziecka świadczy również fakt, iż zostały one uwzględnione w Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej. Dziecko powinno znać swoje prawa, rozumieć je i świadomie z nich korzystać.

   W konwencji zapisane są:

  • prawo do życia i rozwoju, do tożsamości, obywatelstwa,
  • prawo swobody myśli, sumienia i wyznania, wyrażania poglądów, w tym w postępowaniu administracyjnym i sądowym,
  • prawo do ochrony życia prywatnego, rodzinnego, domowego, tajemnicy korespondencji
  • prawo do wychowania w rodzinie i kontaktów z rodzicami w przypadku rozłączenia z nimi, prawo poznania rodziców, jeżeli to możliwe,
  • prawo do wolności od tortur, poniżającego traktowania, przemocy fizycznej lub psychicznej, wyzysku, nadużyć seksualnych,
  • prawo do swobodnego zrzeszania się, pokojowych zgromadzeń,
  • prawo do odpowiedniego do wieku i stopnia rozwoju traktowania w ramach postępowania karnego,
  • prawa społeczne, w tym prawo do odpowiedniego standardu życia, opieki w instytucjach i zakładach, ochrony socjalnej, ochrony zdrowia, rehabilitacji społecznej i zdrowotnej,
  • prawo do ochrony przed wyzyskiem ekonomicznym, podejmowaniem pracy w zbyt wczesnym wieku,
  • prawo do wypoczynku i czasu wolnego,
  • prawo dostępu do informacji i materiałów pochodzących z różnych źródeł,
  • prawa do nauki, w tym prawo do bezpłatnej i obowiązkowej nauki w zakresie szkoły podstawowej.

   W związku z Międzynarodowym Dniem Praw Dziecka, uczniowie klas ósmych naszej szkoły wykonali plakaty promujące wiedzę o prawach dziecka i zaprezentowali je w formie wystawy.

  Prace w sposób przystępny pozwalają wszystkim uczniom zdobyć wiedzę na temat przysługujących im praw.

Aktualności

Wspólne kroki w cyberświecie …

„WSPÓLNE KROKI W CYBERŚWIECIE”KROK DRUGI – DOBRE MANIERY Celem tego spotkania było uświadomienie dzieciom istnienia zasad obowiązujących użytkowników Internetu i mediów elektronicznych oraz rozwój umiejętności korzystania z Internetu zgodnie z obowiązującym

Czytaj dalej »

Lekcje w ramach Laboratorium Przyszłości

   W kwietniu w klasach 5b (grupa chłopców) oraz 6b odbyły się ciekawe lekcje w ramach Laboratorium Przyszłości.    Co to za tajemnicze laboratorium? To nowoczesne miejsce, w którym uczniowie mogą zgłębiać tajniki

Czytaj dalej »